Showroom drukarek 3D

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Showroomy to nowy sposób na zaprezentowanie i poznanie nowoczesnych narzedzi przemysłowych m.in. drukarek 3D

Przemysł 4.0 przestaje być w Polsce jedynie obco brzmiącym pojęciem i coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega nie tylko jego zalety, ale również wprowadza do swoich linii produkcyjnych nowoczesne i inteligentne sprzęty. Jednym z nich jest drukarka 3D, która obecnie wykorzystywana jest do prototypowania, modelowania czy produkcji krótkich serii oraz części i komponentów w różnych branżach (np. pneumatyce czy elektrotechnice). W celu lepszego poznania produktu i jego możliwości producenci oraz partnerzy postanowili skorzystać z możliwości oferowanych przez showroomy. Dzięki temu klienci pod okiem wyszkolonych ekspertów, mogą nie tylko zobaczyć, lecz także przetestować drukarki 3D.

Ostatnio w Polsce otwarto dwa showroomy. Jeden z nich powstał w centrum Gliwic. Stworzyła go firma Panova specjalizująca się od ponad 30 lat w urbanistyce i projektowaniu architektonicznym, a także wykorzystująca druk 3D do tworzenia modeli inwestycji czy rewitalizacji budynków. W salonie wystawowym Panova istnieje możliwość przetestowania drukarki od 3DGence INDUSTRY F340.

Dyrektor zarządzający Działu Nowych Technologii CADVISION, marki należącej do firmy Panova - Bogusław Zbyszewski podkreśla, że showroom powstał po to, aby odpowiedzieć na zainteresowanie i potrzeby nowoczesnych firm, które zaczynają wdrażać do procesów produkcyjnych druk 3D. Showroom pozwala lepiej poznać możliwości zarówno technologii, jak i konkretnego urządzenia.

Z kolei Mateusz Sidorowicz, dyrektor marketingu 3DGence traktuje showroomy jako miejsca, w których można przetestować urządzenie, dokładnie zapoznać się i omówić z ekspertami w tej dziedzinie parametry drukarki, którą planuje się zakupić. Koszt drukarki 3D to zwykle duża inwestycja, dlatego tym bardziej warto znaleźć się w miejscu, w którym bez przeszkód można obejrzeć i wypróbować dany model drukarki.

Mateusz Sidorowicz podkreśla jak istotne jest przygotowanie pracowników do pracy w takim miejscu. W showroomie firmy partnerskiej dużą uwagę przykłada się do szkolenia z obsługi sprzętu, a także właściwości materiałów. Dzięki temu klient zyskuje przekonanie, że znalazł urządzenie dopasowane do jego potrzeb i będzie mógł bez problemu drukować prototypy, krótkie serie oraz części zamienne, które nie są łatwo dostępne.

Sposoby na zaprezentowanie Przemysłu 4.0

Wrocławska firma Balluff, będąca globalnym dostawcą rozwiązań z obszaru automatyzacji postanowiła dać możliwość testowania w swoim showroomie drukarki 3DGence DOUBLE P255. Jego koncepcja powstała jeszcze przed budową nowej siedziby. Dzięki niemu, jak zapewnia Szymon Gumółka reprezentujący firmę Balluff, możliwe jest praktyczne pokazanie możliwości drukarki 3D i tym samym poparcie teorii praktyką. Urządzenie stanowi stałe wyposażenie showroomu, ale oprócz niej w showroomie znajduje się też linia modelowa do prezentacji rozwiązań z obszaru przemysłu 4.0. Elementy do niej zostały wydrukowane oczywiście na drukarce 3DGence DOUBLE P255.

Na odwiedzających showroom duże wrażenie robi wyposażenie urządzenia. Jak podkreśla Rafał Siwek z Balluff, 3DGence DOUBLE P255 ma dwie proste w wymianie głowice, podgrzewany obszar roboczy i potrafi sama się kalibrować. W showroomie bez problemu można zaprezentować opcje i możliwości tak zaawansowanego technologicznie sprzętu.

Materiały techniczne do druku 3D

Pracownicy firmy Balluff zgodnie twierdzą, że większość klientów uważa wydruki 3D za nietrwałe, szybko się rozwarstwiające i generalnie gorsze od tradycyjnych metod produkcyjnych. Dlatego, tak dużą wagę przykłada się do edukowania i informowania odwiedzających showroom jakie właściwości mają materiały stosowane w druku 3D.

W technologii druku 3D FDM używa się wielu różnorodnych materiałów np. PEEK, ABS. Według Mateusza Sidorowicza z 3DGence, klienci przyzwyczajeni do stosowania wiecznie tych samych surowców i oczekują tych samych właściwości od materiałów stosowanych w druku 3D. Rolą specjalistów obecnych w showroomie jest więc przede wszystkim przekazywanie wiedzy na ten temat, a następnie demonstrowanie możliwości drukarki.

Czasy kiedy w firmach drukowano niewielkie i nieskomplikowane plastikowe części powoli odchodzą w niepamięć. Technologia druku 3D od kilku lat rozwija się, podlega dużym przekształceniom i powoli rozpowszechnia się. Wszystko za sprawą zaawansowanym technologicznie drukarkom, szkoleniom prowadzonym przez wykwalifikowanych ekspertów, a także showroomom.

Ze względu na duży potencjał druku 3D, nawet dosyć znaczne koszty poniesione w inwestowanie w to rozwiązanie nie powinny być przeszkodą do jego stosowania w przedsiębiorstwie. Korzystanie z tej technologii wcześniej niż konkurencja pozwoli bowiem na jej zdeklasowanie.


Źródło: 3DGence


Dodano 05.12.2019

Powiązane:
Partnerzy