Podsumowanie Konfederacji Lewiatan
„Zetki” wiedzę o produktach czerpią z social mediów, influencerzy pomagają dotrzeć do nowych klientów. Konsumenci chcą czuć się bezpiecznie podczas zakupów online i mieć pewność, że sprzedawca nie manipuluje ceną – to wnioski z konferencji „Konsument w świecie cyfrowych możliwości” zorganizowanej przez Konfederację Lewiatan.
Z raportu „Wyzwania rynku e-commerce z perspektywy konsumenta” zaprezentowanego na konferencji, a przygotowanego przez Politykę Insight i Amazon.pl, wynika, że klienci cenią sobie bezpieczeństwo podczas zakupów w internecie, boją się oszustw, manipulowania ceną, chcą mieć dostęp do wiarygodnych opinii innych kupujących.
Trzeba dbać o zaufanie konsumenta
Gość specjalny Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę na przełomowe zmiany w e-commerce, których katalizatorem stała się pandemia Covid-19. Odniósł się także do unijnej dyrektywy Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia. Zmieniła ona sposób informowania o promocjach – obok ceny aktualnej i tej przed rabatem konsument ma znać także najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.
– Konsument nie powinien być oszukiwany poprzez brak informacji o cenie czy podawanie ceny nieprawidłowej. Tym bardziej, że czterech na pięciu konsumentów robi zakupy w internecie, a ponad 90 proc. przy podejmowaniu decyzji powołuje się na opinie innych. Do 2034 roku grupa konsumentów powyżej 65 roku będzie większa od liczby konsumentów w wieku do 18 lat. Dlatego tak ważna jest transparentność i przejrzystość zasad na rynku e-commerce – mówił Tomasz Chróstny. |
Marco Reissig, Country Manager, Amazon.pl, mówiąc o zwyczajach zakupowych polskich konsumentów, wyróżnił doskonałą orientację na wygodne i bezpieczne metody płatności, czego dowodem jest chętnie stosowany BLIK. Polscy konsumenci wskazali na paczkomaty jako najwygodniejszą i najbardziej zrównoważoną opcję dostawy. Jednak wszystkie zwyczaje zakupowe łączy zaufanie. Klienci muszą być pewni tego, co otrzymają, gdy kupują na Amazon.pl. Dlatego nieustannie inwestujemy w narzędzia, które chronią klientów, zapewniając im bezpieczne zakupy online – dodał. |
Niewystarczające umiejętności cyfrowe
Według raportu Komisji Europejskiej, dotyczącego realizacji celów „Cyfrowej dekady Europy”, odsetek polskich gospodarstw domowych, które mają dostęp do szybkiego stacjonarnego internetu wynosi 71 proc. (UE – 73 proc.). Odsetek Polaków (16-74 lat) posiadających podstawowe umiejętności cyfrowe wynosi 43 proc. i jest niższy od średniej unijnej (54 proc.). Ponadpodstawowe umiejętności posiadało 21 proc. Polaków (UE – 26 proc.).
Część klientów obawia się zakupów za pośrednictwem internetu, co wynika z niskich umiejętności cyfrowych lub utrudnionego dostępu do sieci lub urządzeń elektronicznych. Niektórzy klienci boją się ryzyka związanego z wyłudzaniem pieniędzy pod pozorem sprzedaży towarów i usług w internecie. Dochodzenie praw trwa zbyt długo, a sprawcy internetowych oszustw często pozostają bezkarni.
Pokolenie Z na rynku e-commerce
Dyskutowano również o pokoleniu Z jako nowej generacji konsumentów. Także o social commerce, czy światach metaverse. „Zetki" podczas zakupów internecie są przyzwyczajone do płatności cyfrowych, wiedzę o produktach czerpią z social media, przywiązują większą uwagę do produktów przyjaznych środowisku. Właściciele sklepów internetowych, aby dotrzeć do przedstawicieli pokolenia Z powinni m.in. wprowadzać zaawansowane technologii i korzystać z infuencerów, dzięki którym latwiej dotrą do nowych grup kupujących.
Współorganizatorem konferencji, która odbyła się 29 listopada w Warszawie, była SGH, partnerem strategicznym Amazon.pl. Patronat honorowy objęła Polska Izba Handlu oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Partnerem merytorycznym była Polityka Insight.
Źródło: Lewiatan
Zdjęcia: Lewiatan
Dodano 07.12.2023